Alla inlägg den 20 maj 2013

Av lisasmat - 20 maj 2013 20:22

Arla har grymt mycket bra recept, mat helt i min smak. Den här fiskgryta är inte bara god, den är lätt att göra också. Perfekt för en stressad småbarnsfamilj !


Du behöver 600 g torskrygg eller filè

½ tsk salt

1 krm svartpeppar

1 purjolök

2 dl creme fraiche gourmet saffran&tomat

1 dl vatten ( eller grädde, det brukar jag ta )

1-3 tomater ( en smaksak, men jag tyckte tomaterna gjorde hela rätten )


Gör så här:

Dela fisken i portionsbitar, salta och peppra. Skär purjolöken i bitar. Fräs i smör i en gryta.Tillsätt creme fraiche och vatten. Lägg ned fisken i såsen. Låt sjuda under lock i 5 minuter. Tärna och strö över tomaterna. Låt bli varmt.


 

Bild lånad från arla.se




Av lisasmat - 20 maj 2013 20:07

En god kasslegratäng med smak av mango chutney och palsternacka som jag fyndade på norrmejeririers hemsida. Laga och njut !


Du behöver:

3-4 palsternackor

2 dl mellangrädde

1 dl mango chutney

½ dl chilisås

400 g kassler

1 dl riven ost


Gör så här :

Skär palsternackan i skivor och koka i lättsaltat vatten i 5 min.

Lägg sedan palsternacksskivorna i botten av en ungnsäker form. Skär kasslern i tunna skivor och lägg dem över.

Vispa grädden, blanda ned mango chutneyn och chilisåsen. Bred ut ett jämt täcke över kasslern och toppa med den rivna osten. Gratinera gratängen på 225 grader i 10-15 min.

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards